Tuesday, January 17, 2012

du må la meg danse


Det blir tydlig for meg ved hver semesterstart. At jeg kan bli litt hysterisk når jeg ikke får danse i lengre perioder. Det kommer snikende på meg, på en så forsiktig måte at jeg knapt merker det. Men når jeg står der etter en dag med dans igjen og kjenner hvordan jeg lever, puster og tenker kjenner jeg at alt kommer på sin rette plass igjen. Da ser jeg tilbake på ukene som har gått siden sist og innser at jeg har vært stresset, sovet dårlig og latt det bygge seg opp et tårn av følelser og tanker som ikke har fått utløp.

For meg er dansen mer. Mer enn bare jobb, mye mer enn jobb. Mer enn trening. Mer enn alt. Det handler om å være i sitt rette element. Få utløp for følelser. Bearbeide livet. Så du må la meg danse. Hvis ikke blir jeg veldig slitsom.

I går hadde jeg årets første undervisningsdag. Jeg underviste 5 klasser med bare nytt materiale på Hauketo Dansestudio. Fra Barnedans med "skattejegerne" som tema til Barnejazz med stappfull klasse 1-3 klassinger, Funkjazz med de ivrige 4-6 klassingene og til slutt to klasser med Ungdomsjazz! Jeg måtte jobbe hardt for å holde hodet kaldt gjennom 5 timer med nytt materiale, men dagen gikk ganske greit egentlig. Vet at jentene syntes det var vanskelig i går, men som jeg pleier å si: "hvis det er lett første uka blir det kjedelig om en måned". Vi må ha litt å jobbe med som er utfordrende både for dem og for meg.

I dag er det kontordag for meg og jeg kjenner at det blir fint å ha en treningsfri dag i dag før det er pån igjen med nye klasser i morgen!



No comments:

Post a Comment