Tuesday, May 3, 2011

Gøy med batikk

Ferdig topp til meg!


Tideligere i vår ble jeg så inspirert av en batikk topp jeg så på nettet og har vært på utkikk etter noe liknende. Jeg har ikke funnet noe batikk i butikkene her i byen, så det er vist ikke helt in enda. Men det kommer snart, så bare vent! Uansett bestemte jeg meg til slutt for å prøve å lage det selv.

Siden jeg først var i gang tenkte jeg å ta med barna på morroa, så jeg gikk til byen på jakt etter hvite plagg og batikk-farge. Noe som viste seg å bli ganske umulig, siden ingen butikker tar det inn lenger. Det har jo ikke vært moderne på 10 år eller noe sånt. Jeg fikk til slutt tak i vanlig klesfarge på jernia, og var ganske usikker på hvordan resultatet kom til å bli. Jeg kjøpte en hvit sommerkjole til Sofie, hvit singlett til Isak, og en hvit topp til meg selv.


Hvit kjole og singlett fra H&M

hvit topp H&M det også

Vi rigget oss til ute i sola og begynte å feste strikker her og der på plaggene. Siden jeg ikke hadde kjele å varme fargebadet i brukte jeg en 10 liters bøtte og vannkoker. Man skal holde vannet ved 70 grader i 40 min, så jeg bare etterfylte med varmt vann. Det funka kjempebra.

Sofie klar til å farge kjole

Isak hjelper også til

Viktig å bruke gummistrikk slik at fargen ikke kommer igjennom


Veldig spent på resultatet klippet vi av strikker og hang opp plaggene til tørk. De ble akuratt som jeg hadde håpet. Min topp ble kjempefin og faktisk ganske lik den jeg hadde sett. (I alle fall etter hvordan jeg husker den) Jeg skal legge ut bilder når plaggene er i bruk også, for de er enda finere på, men her er i alle fall resultatet så langt.

Kjolen i fargebadet

Enkelt utstyr som alle har hjemme

Gleder meg til å gå med denne merker jeg

Sofies sommerkjole

Kul singlett til Isak

5 comments:

  1. Det var jo veldig kult! hvordan fikk du på mønstrene?

    ReplyDelete
  2. Mønsteret kommer der strikkene har vært, der beholder plagget sin oprinnelige farge. Min topp har ligget i sort farge.

    ReplyDelete
  3. Utrolig stilig :) Likte kjolen til Sofie veldig godt. Den blir hun sikkert kjempe fin i :)

    ReplyDelete
  4. Takk:D Hun var veldigfin i kjolen :P

    ReplyDelete
  5. Så flinke dere har vært!! =) og så fine bilder fra The Wall og kompaniforestillingen =)

    ReplyDelete