Sunday, January 15, 2012

søndagsbloggen om Hosea


I dag fikk jeg det for meg at jeg skulle åpne bibelen og begynne å lese profeten Hosea. Jeg har vel ikke vært veldig aktiv i forhold til å lese bibelen de siste 10 årene, men jeg har begynt som smått igjen denne høsten. Tenkte at det kunne passe på en kirkedag og si noe om en litt glemt bok i bibelen.

Hosea var en profet som levde og profeterte i tiden rett før Israel ble oppløst i 722 bc. Navnet Hosea betyr frelse.

Hosea fikk en befaling fra Gud om å ta seg en kone som skulle bli prostituert og som skulle være et eksempet på Guds forhold til Israel. Hosea skulle manifestere Guds tålmodighet og kjærlighet. Det diskuteres hvorvidt Gomer (Hoseas kone) allerede var en prostituert før Hosea giftet seg med henne, eller om hun var utro etter at de ble gift.

Her er dagens ord fra Hosea 2:

På den dagen, lyder ordet fra Herren, skal hun kalle seg min mann.

Jeg vil trolove meg med deg for alltid. Jeg vil trolove meg med deg i rettferd og rett, i miskunn og barmhjertighet. Jeg vil trolove meg med deg i troskap og du skal kjenne Herren.


Nå skal jeg straks komme meg av gårde å hente de vakre barna mine. Har planer om en skitur før vi skal på Gudstjeneste i byen. Så blir det overnattingsbesøk for barna i kveld!

I morgen er det semesterstart for dansestudioet! Mer om det i morgen.

1 comment:

  1. Hei Tonje. Godt nytt år. Gleder meg til å følge bloggen din i 2012. Takk for fin søndagsblogg :)

    ReplyDelete