Tuesday, January 24, 2012

å lage pinjata

Min datter Sofie fyller 6 år i morgen, og feiringen fant sted i helgen som var. Det hun ønsket seg mest av alt i verden var Pinjata-bursdag. (Alle vet vel hva en pinjata er, men det er altså en hul figur som er fylt med godteri og som barna slår hull på) Jeg sjekket litt rundt, og det viser seg at disse er ganske dyre å kjøpe (mellom 3-400 kr) så jeg søkte litt på nettet og fant en oppskrift på hvordan man kunne lage dem. Prisen på alle materialene kom på under 100 kroner, så mye penger å spare! Også var det en kjempemorsom altivitet for både små og store.

Først blandet vi lim og vann i et kar og klippet en avis i passe store remser

Så blåste vi opp en stor ballong og begynte å lime på avisbitene etter de var dynket i lim/vann-blandingen

Når hele ballongen hadde fått et tykt lag med papir ble den lagt til å tørke i 2 dager

Når papiret var helt tørt kunne vi pynte den. Det gikk MYE mer silkepapir enn jeg hadde regnet med, så for å dekke hele måtte vi hatt 10 store ark. Men det ferdige resultatet ble alikevel ganske morsomt og barna ELSKET den!! Jeg lagde selvfølgelig en "luke" som vi brukte til å fylle pinjataen med godteri.


Kanskje et tips til deg som liker å være kreativ å lage ting med barna. Dette er et veldig enkelt prosjekt som alle kan få til uansett alder. Det krever dog litt tid.

1 comment: